Vi börjar från början.
Renoveringen startades av en man i början av 1980 talet ,han plockade ner bilen och blästrade allt för att sedan penselmåla det mesta svart. Han renoverade vissa delar och vissa målade han, tyvärr vart han sjuk så renoveringen stod stilla länge. När han sen dog så såldes bilen i delar till Urban för ca 5år sedan som skulle renovera den med sin son. Bilen gjordes plåtklar dvs byttes alla skärmar, front och bottensvällare(komp.tröskel)Bilen lackades av proffs men sen stannade det upp. Sonen fick nytt arbete som krävde mycket resande mm och eftersom Urban egentligen är en Fiat freak så såldes bilen till mig. Jag köpte bilen i början av oktober 2021,åkte ner till Urban utanför Göteborg i mitten av oktober för att hämta alla delar(vart ett helt lass i en cittrabuss)
Hämtade delar
För att låta dom senare transportera den lackade karossen i ett täckt släp.I mitten av november så kom karossen hem till mig.
Karossen på väg till sitt nya hem
Eftersom jag också håller på med en renovering av en BMW så kommer P18 på andra plats i renoveringskalendern men eftersom det är restnoterade delar till motorn på BMW:n så började jag smått att plocka ner delarna på P18.Allt eftersom så lägger jag till bilder mm(efter tid som aldrig räcker)
Tillslut så är bakaxeln tom och ska bara rengöras innan blästring. Alla delar märks upp så att dom som ska användas hamnar på rätt sida igen. Måste ju säga att man blir ganska bortskämd med rengjorda och målade saker men allt måste gås igenom och bytas packningar mm. Det är ju fyrtio års gamla packningar och lager mm men allt byts ut. Det här med P18 började redan vid tio års ålder när jag fick en underbar granne som hette Per, han lärde mig allt om bilar och lärde mig gas svetsa innan jag var tonåring. Han hjälpte mig och köpte min första mig svets så det var han som banade väg för mitt arbetes val senare(eftersom jag vart bilplåtslagare)Vi åkte land och rike runt och köpte o sålde p1800,många plockades ner för på den tiden var bara växellådan värt något(många ville sätta in den i amazonen)Tyvärr gick Per bort i cancer för ca 4år sedan. Om man kör bil där uppe så garanterat så åker Per en P1800.Så detta blir en liten hyllning till honom också och så får vi inte glömma bort min fina familj som låter mig hålla på.
Sen plockar jag ner värmepaketet i smådelar för blästring och pulverlackering.
Tyvärr hittar jag en flaga färg vid inv hjulhus och lite bucklor här o var så jobbet kommer jag att göra om.Plåt och lackeringen är bra utfört men det är nästan omöjligt att inte hitta fel när man har gjort ett så stort plåtjobb som det är gjort på denna bil.Många bucklor som syns nu är nog efter limningarna av huv och bagagelucka mot förstyvningarna,det verkar som det har blivit efter limmet har härdat. Själv brukar jag alltid lacka en gång först för att fixa till alla "missar" man gjort vid ett sådant här stort jobb.Men först koncentrerar jag mig på dom flesta lösa delarna.
Även fotstödet hittade jag en spricka i infästning som jag hårdlödde istället för att svetsa, tycker det skulle hålla bättre.
Tank och diverse delar blästras och är klara för
Pedalställ plockas ner för blästring.
Dax att plocka ner styrväxeln.
Även koppling och slavcylindrar plockades ner för pulverlack,även fast dom är nya. Vill ha så mycket som möjligt original men lite pulverlack förlänger bara livet på dom😄
Flänsen var dålig på det beg. vattenröret så det hårdlöddes och slipades till så det vart en fläns.
Under tiden kommer det paket efter paket med nya delar.
Oljefilter monteras, alla gängor gängas om för säkerhets skull och rätt vinkel till oljetrycksmätaren monteras, provmonterar grenrör och insug.
Fått andra lasset från pulverlackeringen så nu börjar jag med att ordna till oken. Alla gängor gängas om och nya packningar som monteras.
Trevligt med en renovering att följa. Var I landet finns du?
SvaraRaderaTackar,hoppas du tycker det verkar intressant,håller till norr om stockholm
RaderaTrevligt med en renovering att följa. Var I landet finns du?
SvaraRadera